Skip to content

Meatless Madiwo

februari 21, 2013

In ons gezonde eetpatroon kwamen vlees en vis al minder voor. Dit bevalt zo goed dat we Meatless Madiwo hebben bedacht. Geen vlees op maandag, dinsdag en woensdag dus, maar mooie vegetarische recepten. Zelf bedacht, uit een van mijn prachtige kookboeken of gewoon van het internet. En wat denk je? Vreemd genoeg  vinden we dit zo lekker, dat op de andere dagen ook vaak genoeg iets lekkers zonder vlees op tafel komt.

Vandaag heb ik uitgerekend dat dit voornemen:

– meer dan duizend kilo vlees per persoon scheelt

200 dieren minder geslacht hoeven te worden

– CO2 uitstoot met 50.000 autokilometers wordt verminderd

Natuurlijk kies ik bewust en komt er geen plofkip (of plofkoe) op het bord maar biologisch vlees. Ik vind het jammer dat consumenten hun vleeskeuze vooral laten bepalen door de prijs en niet meer dan 10% extra wil betalen voor een veel betere smaak en een beter dierenwelzijn. Voor mij zijn de besparingen van vier (of soms meer) dagen geen vlees eten trouwens groot genoeg om altijd te kiezen voor biologisch.

Wat is jouw reden om (een keer geen) vlees te eten?

Ik ben benieuwd naar je reactie hieronder, waarvoor je als dank een lekker vega recept ontvangt!

From → Uncategorized

5 reacties
  1. Mijn reden om een keer geen vlees te eten is dat ik het eigenlijk niet echt mis wanneer ik het niet eet.

  2. Hoi Myranda,

    Wij zijn de afgelopen jaren al steeds minder vlees gaan eten; meer vis en vleesvervangende producten. Dat bevalt prima. Willen we echt een keer lekker vlees dan gaan we naar de biologische slager; dan proef je ook direct het verschil tussen supermarkt vlees en vlees van de echte slager!.

    Ook op kantoor proberen we nu een vega-dag erdoor te krijgen, maar dat stuit op nogal wat weerstand. Eerst maar de stap zetten om ook op kantoor collega’s bewust te maken van gezonde voeding. Maar goed, als we klein beginnen, kunnen we later wellicht groots eindigen!

    Groetjes, Marcel

  3. Wij eten ook steeds vaker, soms zonder dat we het echt doorhebben, een paar dagen geen vlees. Pompoensoep, lasagna met nepgehakt, boerenomelet, pasta met groenten en garnalen, pannekoeken en zelf gemaakte pizza zijn bijv onze alternatieven. En dan opeens krijg ik onwijze zin in rood vlees, en realiseer ik me dat ik 2-3 dagen geen vlees heb gegeten. Helemaal vega: zal ik nooit worden denk ik (als voormalig-slagersdochter…)

  4. Tanja de Wit permalink

    Hi Myranda,
    Ook ik eet alleen biologisch vlees of gevogelte en kies steeds vaker voor een dag zonder vlees. De belangrijkste reden is wantrouwen naar de vleesverwerkende industrie. Ik vind helemaal vegetarisch zijn nog een stap te ver, omdat ik af en toe een stukje goed vlees, vis of kip heerlijk vind.
    Hartelijke groet en succes met je bedrijf!
    Tanja de Wit

    • Dat wantrouwen begrijp ik wel, zeker als je de recente nieuwsberichten leest… Je hebt wel een grote stap in de goede richting gezet, vind ik. En dan geniet je vast extra als je wel een keer vlees eet, toch? En wat is jouw lekkerste vegetarische recept?

Geef een reactie

