Skip to content

Ren en eet!

juli 11, 2013

Vorige week kwam ik terug van een zonnige vakantie op Ibiza, lekker bruin en heerlijk uitgerust. Natuurlijk heb ik niet alleen maar aan het zwembad en op het strand gelegen, want dat is niets voor mij. De hardloopschoenen gingen natuurlijk mee in de koffer. Ondanks het warme weer en het heuvelachtige landschap (met soms een hellingsgraad van wel twaalf procent!) is het me toch een paar keer gelukt om voor het ontbijt een half uurtje te gaan rennen. De ene ochtend ging dat dus makkelijker dan de andere, want veel avonden waren gevuld met paella en sangria.

Een leven zonder hardlopen kan ik me eigenlijk niet (meer) voorstellen. Het is echt een ontdekking van me geweest, ik vind het heerlijk. Waarom? In bijna alle weersomstandigheden en op alle momenten van de dag, avond of zelfs nacht kun je een paar hardloopschoenen aantrekken en gaan. Niets houdt je tegen. Niet de openingstijden van de sportschool, niet de blikken van die wel-heel-erg-afgetrainde mensen (of juist de uitgezakte lijven), helemaal niets. En ja, bijkomend voordeel is dat je niet alleen een paar medailles in de wacht sleept na een gezellige wedstrijd met enthousiaste mensen langs de route, maar ook nog eens je lichaam een groot plezier doet. Als je verantwoord rent voel je je namelijk niet alleen fitter, met een beetje mazzel blijf je ook nog eens in hetzelfde maatje passen als toen je net uit de pubertijd kwam.

Hoe zou het dan toch komen dat ruim veertig procent van de volwassenen in Nederland niet voldoende aan beweging doet? Of wat te denken van het schrikbarend lage cijfer van de 4-11 jarigen dat aan de Nederlandse Norm Gezond Bewegen voldoet, namelijk slechts 25%? Uit onderzoek is gebleken dat alle leeftijdsgroepen weinig steun ervaren van hun sociale omgeving om gezond te eten en meer te bewegen. Vorig jaar vond maar 12% van de ouders het nodig dat hun 4-11 jarige kind meer gaat bewegen, en gaf slechts 22% van de ouders aan dat ze willen dat hun kinderen gezonder gaan eten dan ze nu doen.

Op meer dan de helft van alle scholen is het activiteiten aanbod om overgewicht te verminderen of te voorkomen toegenomen. Bijvoorbeeld met een beleid over de inhoud van de lunchtrommel, lessen over gezond eten en naschools sportaanbod. En op de werkvloer? Nog geen derde van de werknemers ziet dat zijn baas meer bewegen een warm hart toedraagt, en meer dan de helft van deze groep maakt geen gebruik van een tegemoetkoming in de kosten voor sporten buiten het bedrijf.

Bij regelmatige training van je lichaam kun je de fysieke achteruitgang met een jaar of tien vertragen en kan een getrainde 75-jarige dezelfde lichamelijke inspanningen verrichten als een ongetrainde 45-jarige. Als dat geen reden is om te (gaan) bewegen!

Op 22 september loop ik weer de Dam tot Dam, deze keer voor Mama Cash.

Mama Cash is het oudste internationale vrouwenfonds – opgericht in Nederland in 1983. Ze ondersteunt overal ter wereld vernieuwende en taboedoorbrekende initiatieven van vrouwen omdat zij gelooft dan maatschappelijke verandering begint bij vrouwen. De eerste sponsorbedragen zijn binnen, maar voor het streefbedrag van € 500 kan ik nog wel wat hulp gebruiken. Steun je me? http://mamacash.geef.nl/actie/myranda-loopt-voor-mama-cash

Wat doe jij om fit te blijven bij dit warme weer? Ik ben benieuwd naar je reactie!

From → Uncategorized

14 reacties
  1. Hoi Myranda,
    Als je eenmaal de smaak te pakken hebt van “lekker bewegen”, houdt niets of niemand je meer tegen. Weer of geen weer, locatie-onafhankelijk, aangename maaltijden of nachtrust….
    Wat jij hebt met hardlopen, heb ik met dansen. Ondankse de hoge, zomerse temperaturen dans ik wekelijks 1 of 2 keer per week. En met mij vele anderen. Het leuke daarvan is dat er inderdaad ook veel dansers zijn “op leeftijd”, een bevestiging dat je met beweging je vitaliteit versterkt.
    Afgelopen week heb ik, dankzij vakantie, 5 keer gedanst. Verrukkelijk!
    Heel veel succes met het hardlopen en de sponsoring van Mama Cash!
    Groetjes, Martha

    • Klinkt heerlijk, Martha! Ken je ze allemaal, die tropische dansen? Ik heb op de Dominicaanse Republiek heel veel merengue gedanst, en was laatst op een bachata-feest, erg leuk!

  2. Emmy permalink

    Ha Myranda, hardlopen is niet mijn ding maar ik fiets 4x per week naar het werk en terug (Utrecht – Zeist v.v.), totaal zo’n 25 km per dag. Voel me hier erg prettig en fit bij!

    • Fietsen is heel gezond, en kun je met dit warme weer beter doen dan hardlopen. Mijn vader kocht laatst een elektrische gekocht en maakt behoorlijke afstanden. Toen ik nog in Zeist woonde ging ik ook vaak op de fiets naar Utrecht!

  3. Anita permalink

    Hoi Myranda, sinds ik op een Grieks eilandje woon is mijn sportactiviteit veranderd. Ging ik in Nederland 5x pw naar de sportschool, en nog regelmatig hardlopen, doe ik hier elke dag ca 30 minuten rek- en strekoefeningen. Ik loop de hele dag of zwem of wandel of fiets, de laatste twee met name in de winter. Niets is hier recht dus lichamelijke inspanning genoeg.

  4. Hallo Myranda,

    Dank voor je berichtje en leuk dat je zo lekker aan het rennen bent. Wij van Tolman Consultancy lopen ook regelmatig en zijn weer aan het trainen voor de Dam tot Dam loop en lopen daar voor Kika.
    Ook ik probeer langzaam een blog op te zetten maar dat is best nog lasting.
    http://tolmancs.nl/blog/

    Veel success.

    Groet

    Willem Tolman

  5. Patricia permalink

    Leuk om op mijn laatste werkdag voor mijn (vier weken camper!)vakantie geënthousiasmeerd te worden door jouw verhaal. Natuurlijk gaan mijn hardloopgympen mee; ik herken helemaal wat je schrijft. Ook ik loop mee met de DtD2013! 🙂
    Alhoewel ik het moeilijk vind om op vakantie de dagelijkse routine van gezond eten en veel bewegen vast te houden, ga ik ECHT mijn best doen. Als jij het kan, kan ik het ook! ; )

    groetjes,
    Patricia Linscheer-Post

  6. Tirza Elias permalink

    He Myranda,

    Zoals je weet heb ik onlangs de sportschool opgezegd, want ik was de crosstrainer en het fitnesscircuit helemaal beu. Momenteel fiets ik bijna dagelijks op en neer naar mijn volkstuin en heb daar de nodige beweging. Misschien moet ik ook maar weer eens gaan hardlopen. Heb het lang geleden een tijdje gedaan. Zwemmen is ook nog een optie, hoewel ik het chloorwater niet zo prettig vind.

  7. Janneke Roth permalink

    Ha Miranda,

    Wat leuk om te lezen over je enthousiasme voor het hardlopen. Echt goed!
    Zelf ben ik fietsfanaat. Jaarlijks fietsweekenden en fietsvakanties. Zowel in Nederland als in het buitenland. Gemiddeld 70 km per dag. Ben ook in het bezit van een toerfiets.
    IN augustus ga ik een week fietsen in Bohemen.
    Ieder woensdagochtend volg ik Pilatuslessen (o.a. met Tanja de Wit). Hieruit is weer een fietsclubje ontstaan.
    Verder roei ik iedere zaterdagmorgen bij Willem lll . Ook een heerlijke sport. Mijn voorkeur gaat dus ook uit naar buitensport. Bewegen is zo belangrijk, vooral ook bij het ouder worden.
    Ook de kleinkinderen zijn zodra ze de leeftijd hadden gaan sporten na het behalen van hun zwemdiploma’s.
    Verder wil ik je graag steunen voor Mama Cash

Geef een reactie

