Skip to content

Superfoods, onzin of toch niet?

februari 13, 2014

Door Anne Hopman (orthomoleculair voedingsdeskundige en eigenaar van Buro Broccoli in Amsterdam)

Voor trends en hippe dingen, die ook nog eens als super gezond worden bestempeld, ben ik nogal gevoelig. Hoe vaak ik niet de drang voel om weer naar de Ekoplaza of ander superfood walhalla te rennen en daar mijn zuurverdiende centjes zo snel mogelijk uit te geven aan een moerbeien of hennepzaad. En als ik dan toch bezig ben kan die rauwe cacauboon er ook ook nog wel even bij. ‘Dat is dan € 30 alstublieft’. Slik.

Bij mijn cliënten merk ik het ook. Ze investeren veel geld in superfoods: gojibessen, chiazaad, tarwegras shotjes, maca poeder. Maar gaan wel naar Albert Heijn voor een magnetronmaaltijd, of nemen onderweg ‘een shoarma’ mee, want er is geen tijd of zin om te koken.

Superfoods zijn al net zo hip als dat het woord hip is. Super duur. Maar zijn ze ook super gezond? Uh ja, meestal wel, maar niet noodzakelijk gezonder dan andere gezonde producten. Heel veel voeding is namelijk minstens of nog veel gezonder is. Wat dacht je van broccoli? Iedereen is het er wel over eens hoe gezond broccoli is. Ik heb het altijd in huis, aangezien dat een van de weinige groenten is die mijn kleuter wel met liefde eet.

Groene bladgroenten (boerenkool, spinazie, andijvie, snijbiet, rucola, bleekselderij) zijn echte superfoods. Behalve veel ijzer, calcium, foliumzuur, vitamine C, kalium, magnesium, enzymen (en nog veel meer) zit er ook chlorofyl in. Voor wie bij biologie niet heeft opgelet: het spul dat blaadjes groen maakt, licht opvangt en de energie daarvan omzet in chemische energie die wordt gebruikt voor fotosynthese, de basisvoorwaarde voor ons bestaan op deze aarde. Chlorofyl heeft ontstekingsremmende, wond genezende en antioxidant-eigenschappen. Groene groenten zijn dus superfoods. En als je het echt goed wil doen zou je elke dag een groene groente moeten nemen, in een smoothie, salade of stamppot bijvoorbeeld. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat rode, paarse, oranje, witte en gele groenten niet super goed zijn.

En dan hebben we nog de kruiden en specerijen! Wat dacht je van kaneel, een goedkope superfood die een gunstige werking heeft op je bloedsuikerspiegel en je cholesterol. Door het eten van kaneel worden meer anabole eiwitten aangemaakt in de spiercellen, waardoor deze cellen meer glucose opnemen. Dit zorgt weer voor meer energie. Handig voor sporters, maar neem niet teveel als je zwanger bent, want de coumarine in kaneel heeft een anti-stollende werking. Of kurkuma (geelwortel), een superfood onder de superfoods. Samen met zwarte peper in een vetachtige omgeving kan het wonderen doen voor je hart en vaten, en kan het preventief werken tegen alzheimer en sommige vormen van kanker. Ook helpt het bij chronische ontstekingen. Meerdere onderzoeken wijzen uit dat kurkuma misschien wel een van de krachtigste specerijen is die we kennen. Kurkuma kan bijna overal in, maar vooral in oosterse gerechten. Wel even zwarte peper erbij, anders neemt je lichaam het niet op.

We noemen nog wat ‘gewone’ superfoods: in biologische eieren zitten alle vitamines en mineralen in (behalve vitamine C)en aminozuren en kunnen prima elke dag gegeten worden. Fruit (alle fruitsoorten zijn goed maar met name rood fruit, citrusvruchten en kiwi’s), variatie is het sleutelwoord. Ongebrande noten en zaden, avocado’s, kokosnoot, kokosvet (bij candida/schimmels), knoflook (bij infecties), gember (voor ontgifting of een betere stoelgang), ui (voor je hart en bloedvaten). En shi-take is goed voor je immuunsysteem. Tot slot vette vis (o.a. voor de hersenen en je mentale welzijn).

Enfin, mijn advies. Zorg eerst maar voor een supergoede basis met (minimaal die twee ons) groente en (twee of drie stuks) fruit. Probeer wat te minderen met suiker, zuivel en gluten en eet zo min mogelijk bewerkt voedsel uit pakjes en zakjes (chips, koek) en bewerkt vlees (worst). Zorg iedere dag voor een kleine portie hoogwaardige eiwitten door te variëren met eieren, vette vis, biologisch vlees, peulvruchten en noten. Heb je dat voor elkaar, dan ben je al goed bezig. Daarna kun je, als je wilt, best wat superfoods toevoegen, dat is dan een extraatje. Ik verwen mijzelf met kokoswater. Super lekker vind ik dat.

Denk erom dat sommige superfoods ook hun keerzijde hebben. Chiazaad is niet handig bij een lage bloeddruk, heeft bloed verdunnende werking en kan allergische reacties veroorzaken. Gojibessen hebben invloed op de bloedstolling en behoren tot de nachtschade even bevatten giftige of verslavende stoffen als nicotine, atropine en solanine. Eet geen moerbeien als je gevoelig bent voor pollen of een nieraandoening hebt. Quinoa verteert niet makkelijk, bovendien profiteren de boeren niet van de populariteit van dit superfood. Noten en zaden bevatten heel veel vet, dus beperk het tot een handje per dag.

En die rode bietjes dan? Die zorgen dat je bloedvaten wijder gaan staan, met een betere zuurstoftoevoer naar de spieren als gevolg. Hiervan kun je harder gaan lopen. Wat is jouw favoriete superfood?

Recept van Anne: curry met spinazie, kokosmelk en gehakt (het is tenslotte donderdag en geen meatless ma-di-wo, red.)

Nodig: spinazie, ui, knoflook, zoete aardappel, biologisch rundergehakt, kokosmelk, kokosvet, hot curry poeder (bevat kurkuma), zwarte peper, vissaus (of zout), citroen

Bereiding: stoom de zoete aardappel gaar. Rul het gehakt en gooi het vet weg. Smoor de uit, knoflook en hot curry poeder in kokosvet tot het lekker ruikt. Roer het gehakt erdoor heen en voeg de zoete aardappel en een blikje kokosmelk toe. Laat tenslotte de spinazie in delen slinken in dit mengsel en breng op smaak met zwarte peper, vissaus (of saus) en eventueel een beetje citroensap. Eet smakelijk!

Wil je meer weten over Anne? Kijk dan eens op http://www.burobroccoli.nl

Advertenties

From → Uncategorized

11 reacties
  1. Lies van der Burg permalink

    Wat mij een goed gevoel geeft is soep maken van verse groenten. Bijv. van broccoli,wat onze kleinzoon zo lekker vindt. Daar komt dan ook nog wel ’s een courgette door en wat er maar bij de hand is.Met de staafmixer gepureerd, is het voor kleinzoon Tibbe alleen soep van broccoli gemaakt. Nee, pakjes om soep van te maken komen er bij mij niet meer in.

    Deze kleinzoon (7) heeft wel eens moeite om alleen maar gezond te eten. Hij constateerde een keer dat ” God hoeft niet te eten. Of alleen maar als Hij honger heeft. Maar Hij hoeft niet gezond te eten want Hij blijft toch altijd bestaan”

    • Heerlijk dat je alleen zelfgemaakte soep maakt. Hier is tomatensoep of broccolisoep favoriet! Enne..zeg maar tegen Tibbe dat ik denk dat je juist gezond moet eten als je altijd wilt blijven bestaan 😉

  2. Theo permalink

    Hoi, Rode bieten lus ik mijn hele leven al, heerlijk met verse aardappelen, zelfgemaakt appelmoes en een gehaktbal met knoflook en uitjes. Het is duur eten dat wel maar alleen omdat die bieten rode vlekken veroorzaken op mijn overhemden en er niet uit gaan in de was 😉

    • Bietjes geven inderdaad lelijke vlekken! Wist je dat de kleurstof in bietjes (betanine) vaak als E162 op een etiket staat en dan bijvoorbeeld zuivel een mooie kleur geeft?

    • rode bieten vlekken even insmeren met citroensap en dan in de was doen en weg vlekken

  3. Goede blog Anne en Myranda,
    Beter kijk je eerst naar de basis van je voeding voordat je er superfoods in gaat gooien. Is de basis en je opname goed dan kunnen superfoods een goede aanvulling zijn.
    Maar eerst maar eens de basis!
    Groetjes Bart

  4. Janneke Roth permalink

    IK hou het bij dagelijks verse groenten en fruit.
    Gisteren verse spinazie met pasta en Parmezaanse kaas.
    Heb geen ervaring met chiazaad e.d.

    Groeten,
    Janneke

  5. Mijn superfood is toch wel chiazaad.
    Chiazaad heeft me van mijn prikkelbare darm afgeholpen en wat betreft de lage bloeddruk even een nuancering.
    Chiazaad verlaagt alleen de bloeddruk als de bloedruk door medicijnen laag wordt gehouden.
    Dit omdat het de werking van bloeddrukverlangende medicijnen versterkt.
    Heb zelf van nature een bloeddruk van 70-50 maar voel me heel goed.
    dus mensen met een van nature lage bloeddruk kunnen prima chiazaad eten.
    Allergische reactie op chiazaad komt het meest voor als de chiazaden niet 99,9 % chia bevat maar te veel zwarte amarant bevat. dus 95 tot 97 zuiver.
    zwarte ammarant is in bv mexico een onkruid die lange tijd bestrijd is geweest met onkruidverdelgers, deze amarant soort heeft steeds meer antistoffen kunnen maken.
    Samen met chiazaad wordt deze uit de plant geklopt en zitten dan nog in de goedkopere chiazaden (die eigenlijk meer voor dierlijke consumptie zijn)
    omdat deze amarant zoveel antistoffen heeft gemaakt en dus niet aangevallen opengebroken wil worden zorgt die bij mensen in de darmen ook voor prikkeling en ja dan lijkt het alsof je allergische bent voor chiazaad.
    Ik ben het met je eens dat mensen superfood niet als vervanging moeten zien voor een gezond eetpatroon. Maar als toevoeging en superfood gebruiken als medicijn…..beter toch.
    mij motto is voeding als medicijn en chia is mijn medicijn voor de prikkelbare darm.
    vriendelijke groet Will Klein Sprokkelhorst
    http://www.overgezondleven.nl
    ofwel miss chia

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: